A tavaly Párizsban tartott
autószalonon debütált az új Mondeo, amelyet 4 és 5 ajtós limuzin és kombi
változatban is gyártanak majd. A karosszériavariánsok közül kiemelkedő figyelem
övezte a kombit. A modellszépségű családi autó nem véletlenül piros színben
várta az érdeklődőket, a Ford vezetése forradalmi megújulásának kezdetét szerette
volna jelképezni vele. A gyártó meg kívánja erősíteni - az utóbbi években kissé
megtépázott - európai jelenlétét. Ennek eszközeként pedig az elkövetkező öt év
során a tervek szerint 45 új modellt fog piacra dobni.
Az új Mondeo valamennyi változatát szériafelszerelésként tárcsafékekkel szerelik
fel elöl és hátul egyaránt. Ezentúl az ABS is alapfelszereltség, a fékhatás
azonban még tovább javítható az opcióként rendelhető fékasszisztenssel (Emergency
Break Assist, EBA). Az utóbbi elsősorban a pánikfékezések hatékonyságát javítja,
ezzel rövidítve a megálláshoz szükséges időt és utat. A berendezés működését
az váltja ki, ha a vezető nagy sebességgel rálép a fékre, azaz
"besatuzik". Az EBA ilyenkor - a veszélyhelyzetet észlelve - azonnal
maximális fékhatással fékezi a kocsit. Első hallásra talán furcsának tűnik, de az
elektronika jóval gyorsabban váltja ki a maximális fékerőt, mint azt a vezető
"száguldó lábfeje" tehetné. Gyári tesztek tanúsága szerint az EBA-val
felszerelt autóknál 200 km/órás sebességről történő lassulás esetén 21
méterrel rövidült a fékút, ami remek eredménynek számít.
Az elődjénél 15 centivel hosszabb Mondeo mérete már-már közelít a
Scorpioéhoz. A kocsi szériafelszerelésként 16 collos felniken gurul, ami érezhetően
javítja az autó fekvését, aminek köszönhetően sokkal jobbak lettek a
menettulajdonságok. Az autó stabilitását növeli az is, hogy a hét évvel ezelőtt
piacra lépett elődhöz képest 60 százalékkal magasabb a karosszéria csavarodási
szilárdsága. Mindezek eredményeképp a gyári tesztek során gumiabroncstól függően
0,86-0,88 g maximális keresztirányú gyorsulást mértek a kocsival, ami
kategóriájában az előkelő első helyet biztosítja a Mondeonak.
A rendkívül szilárd karosszéria-szerkezet és az energiaelnyelő
gyűrődő zónák következtében jelentősen csökkent az ütközés utastérre
gyakorolt hatása. Baleset esetén pedig a pedálok beesnek, csökkentve a
lábsérülések veszélyét, hátulról jövő erősebb ütközésnél viszont a
fejtámaszok aktiválódnak. A biztonságot az olyan apróságok is növelik mint az új,
különlegesen ergonómikus, kihúzható kilincsek, amelyek vészhelyzetben könnyen és
gyorsan működnek.
A vezetést is számos újdonság könnyíti, az Elektronikus Stabilizáló
Program az ABS és a TCS (Vonóerő Szabályozó Rendszer) előnyeit elegyítve segíti a
járművet, hogy úttartását kanyarodásnál nehéz körülmények között is
megtartsa. Az ESP a motorvezérlő rendszert használja fel a teljesítmény
szabályozására, ha a vonóerő csökkenését érzékeli, az ABS rendszert az egyes
kerekekre kapcsolva segít megőrizni a dinamikus stabilitást.
Az autó belülről is az igényesség jellemzi. A lágy tapintású
felületek mellett a középső kartámaszok és a szőtt kárpitozás alaptartozék,
akárcsak a páramentesítésről, a por - és pollenszűrésről gondoskodó
légkondicionáló. Az új Ford Mondeo kategóriájában egyike a legtágasabb belső
térrel rendelkező autóknak, a láb- és belteret is megnövelték.
A Mondeoban egyébként már az új generációs Ford motorok - a tisztán könnyűfém
építésű DuraTec HE benzin és a vadonatúj 2.0 literes 16 szelepes DuraTorq Di
turbófeltöltős dízel - duruzsolnak. Ezek elődhöz képest már alacsony és középes
fordulatszámon is nagyobb teljesítményt tudnak leadni, a környezetvédelemről pedig
az alacsonyabb emisszió-kibocsátási szint gondoskodik.