Ford Motor Company és az SDRC közös I-DEAS C3P programja
A Ford Motor Company termékeik fejlesztéséhez világszerte az I-DEAS gépészeti tervezőrendszert használja. A célok eléréséhez a Ford tervezőmérnökeinek létrehozta a C3P programot. A C3P elnevezés hűen tükrözi a program CAD, CAM, CAE és Termékinformáció Menedzsment (Metaphase) rendszerekre való fókuszát. Jelenleg a Fordnál több mint 4000 I-DEAS felhasználó van, valamint a piacvezető Metaphase felhasználóinak száma pedig meghaladja a 3300-at. A Ford beszállítóik számára is meghirdette a programot, számuk jelenleg meghaladja a 3000-at. A Ford a C3P program segítségével jelenleg közel 30 gépjármű programban vesz részt. A Ford első teljesen digitális fejlesztésének eredménye az új Ford Mondeo, amely rekordidő, 24 hónap alatt vált valósággá a gondolat megszületésétől. A tervezőmérnökök a karosszéria tervezéstől a töréspróbákig gyakorlatilag mindent az I-DEAS segítségével oldottak meg, minden számítógépen vált valósággá – ezzel időt és költséget spóroltak.
A Mondeo a Ford első teljes egészében
digitálisan kifejlesztett gépkocsija. A gép természetesen nem önállóan tervezett,
ám a cég C3P típusú komputere szakemberek számára a karosszéria-tervezéstől
a töréspróbákig gyakorlatilag minden kísérletet lehetővé tett anélkül, hogy az
összes ötletet a gyakorlatban és valós anyagban kellett volna kipróbálniuk. Az
amerikai Nemzeti Urkutatási Hivatal (NASA) számítógépéhez fogható kapacitású, a
gépkocsit és elemeit ötvenezerféle helyzetben bemutatni képes C3P segítségével a
Ford európai, amerikai és ausztráliai bázisain gyakorlatilag a nap huszonnégy
órájában dolgozhattak a projekten. Ennek köszönhetően az új Mondeo rekordidő,
huszonnégy hónap alatt vált valósággá az elképzelésből. Sportos jellegét
hangsúlyozandó az új Mondeo nyomtáva szélesebb, és az eddigi 15 helyett 16
hüvelykes gumikkal szerelték fel. A vezetés élvezetét hivatott fokozni, hogy az
egyébként fekete kormánykerék küllőit versenyautószerűen alumíniumból
készítették. A Ford büszke arra, hogy a vezetőoldali
légzsák elsőként a régi Ford Mondeóban volt része az alapfelszerelésnek. A most
debütáló, a biztonsági szempontokból különlegesen kiképzett modellben az első
utasnak is jár a mellkasvédő air-bag, a hátsó ülésen utazókat biztonsági öv és
ütközéskor felfúvódó függöny oltalmazza. Ugyancsak alapfelszerelés a négy
tárcsafék és az ABS. Igényelhető ugyanakkor az EBA-redszer, amely pánikhelyzetben
„mérlegeli” a vezető fékezési szándékát, és szükség esetén – a
tesztpályákon mért eredmények szerint – képes 21 méteres távon leállítani a
kétszázas tempóval száguldó járművet. A Ford nemcsak az ütközéstől, hanem az unalomtól is igyekszik megóvni a hátsó ülésen utazókat: kívánságra az első ülések fejtámláiba is monitorokat építettek be, amelyeken komputeres játékokat és videofelvételeket lehet nézni – együtt, vagy külön-külön. Képgalériáink: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 Tablók Animációk VRML |