Cosworth nélkül
Bemutató: Ford Focus RS
Előzmények

A Ford igazán bika utcai autóinál már megszokhattuk a Cosworth utónevet, így volt ez a Sierránál is és az Escortnál is. Most a Focus 220 lovas változata csak a szolid Focus RS nevet viseli. Hetven szakember mindössze tizenöt hónap alatt fejlesztette ki a legerősebb sorozatgyártású Focust, amely fontos szempontként látványban a WRC Focus-ra hasonlít, annál azért szolidabb műszaki megoldásokkal.

Colin McRae: "ha valaki elsőkerékhajtással és kétszáznál több lóval hajtűkanyarból egyes sebességben tép ki, a kerekek általában füstölni kezdenek. Itt mégsem ez történik."

Nem nehéz kitalálni, hogy a kocsit kétliteres négyhengeres 16 szelepes turbómotor hajtja, a Ford bő 15 éves hagyományainak megfelelően. A motorblokk megegyezik az alap Focus Duratec blokkjával, a motoralkatrészek 70 százalékát viszont átdolgozták a RS-nek. A kovácsolt hajtókarok és dugattyúk mellett az 1 bar nyomáson dolgozó Garrett GT25SG turbófeltöltő is a WRC kocsiból származik. A feltöltő egyébként különösen masszív nemesacélból készült, így kicsi a gáz-ellennyomás, és bő teljesítmény áll rendelkezésre minden fordulatszámon.

 

Töltőlevegő-hűtő is szerepel az étlapon, ez a turbó által összesűrített levegőt hűti, de nem a megszokott levegő-levegő hőcserélő módszerrel. A levegő hőmérsékletét az égéstérbe jutás elött egy vízzel áramoltatott hűtőradiátor viszi le 150 Celsius fokról körülbelül 45 fokra, ezzel javítva a motor teljesítményét. Az erőforrás kevésbé látványos változtatása az erősebb vízpumpa és benzinpumpa, valamint a nagyobb ventilátorok és a módosított olajozás.

A 220 lóerő és a 320 Nm-es nyomaték az AP versenykuplung és a módosított áttételű, de széria MTX ötsebességes váltó segítségével jut az első kerekekre. Tehát amíg a WRC Focus állandó összkerékhajtással fut, a Focus RS-nél csak az első kerekek hajtottak. A jó vezethetőség érdekében Quaife automatikus nyomatékelosztó differenciál került beépítésre, ez a kerekek kipörgését akadályozza.

Az alap Focushoz képest az RS-nél a futómű is megváltozott. Amíg a WRC Focus-nál elöl-hátul McPherson futómű garantálja az útfogást, a közúti RS-nél hátul a széria Control Blade többlengőkaros futómű szerepel, igaz a Sachs verseny-lengéscsillapítok beépítése mellett a nyomtáv is szélesebb lett.

A kocsin belső hűtésű féktárcsák vannak, elöl 32.5 hátul 28 centi átmérővel (WRC: aszfalton négyszer 37 centi, murván 30 centi). A WRC Focuson nincs ABS, az alap és az RS Focuson viszont igen, de az RS esetében elhagyták az elektronikus kipörgésgátlót és a stabilizáló programot.

18 collos ötküllős O.Z. Racing felniken és 225/40R18-as Michelin gumikon áll a Focus RS, így az acél sárvédők is vállasabbak lettek. Hátul filigrán spojler van, és egyébként minden karosszériaelemet megváltoztattak a motorháztető, a tető, az ajtók és a lámpák kivételével. Az orron található méretes hűtőnyílás formája is a rali-Focusról származik, de azzal ellentétben az RS Focuson a kerékívek elött is található még levegőnyílás. Az RS alaktényezője 0.365 cW.

 

Amikor mindezt egybeszerkesztették, a próbapadon 600 órás teszt során a legnagyobb sebességet szimulálva vizsgálták a Ford Focus RS motorjának és hajtásláncának működését.

A belső tér mérsékelt versenyhangulatot áraszt. A fekete bőrborítás kék betéteket tartalmaz a Sparco sportüléseken és végig az utastérben. Számos alumínium felület található még itt, ilyen borítást kaptak a pedálok, a kézifékkar, a váltókar és az ajtókilincs is. Valóban versenyautó-szerű a karbon középkonzol, az ezen található zöld gombbal indítható be a motor. A kékség folytatódik a műszerfalon, a skálázás háttere kapta ezt a színt. A széria Focushoz képest újdonság az itt elhelyezett turbónyomás-mutató, és az a sárga lámpa, ami kigyullad, ha már ideje magasabb fokozatba kapcsolni.

 

A Focus RS gyártása korlátozott darabszámban 2001 nyarán a Saarlousi üzemben indul. A Focus RS elektromos ablakemelőket, légkondícionálót, dupla légzsákot, fűthető első szélvédőt és osztottan dönthető hátsó ülést tartalmaz. Ettől még persze lehetne utcai versenyautó. Prospektusában mindenesetre többször is szerepel, hogy "utasoldali légzsákot tartalmazó autóban az anyósülésre soha ne tegyünk gyerekülést a menetiránynak háttal"

 

@ 2001 KFKI ISYS Informatikai Kft.