Jaguar
F-TYPE |
Kapcsolódó anyagaink |
A hatvanas évek legendás
sportautójának, a sok rajongó által mindmáig „A JAGUAR” - ként aposztrofált
E-TYPE – nak mai interpretációja: ez a Jaguar F-TYPE. |
|
|
|
A kékvérű sportautómárka
legújabb, kompakt roadstere az ötödik típus lesz a cég egyre szélesedő – X-TYPE,
S-TYPE, XJ, XK - termékskáláján. Az angol cég az F – TYPE - pal szeretne
visszatérni arra a sportautópiacra, amelyet az ötvenes, hatvanas években segített
életre hívni. „A Jaguar egyik célkitűzése, hogy olyan autókat gyártson, melyek
pozitív értelemben felkavarja az emberek érzéseit. A tavalyi év kedvező visszajelzései
alapján döntöttünk úgy, hogy belevágunk az F - TYPE gyártásába. A Jaguar
termékfejlesztésének nem várt mértékű növekedése miatt a tervezettnél három
évvel előbb leszünk képesek piacra dobni új roadsterünket. Az F-TYPE azt a
szenvedélyt és izgalmat testesíti meg, amelyet az XK 120 és az E-TYPE képviselt a
maga idejében. Emellett egy új irányt is ad a Jaguar jövőbeni sportautói számára”
– mondta a cég vezetője, Dr. Wolfgang Reitzle. |
|
|
|
Az F-TYPE gyártását egy
éves fejlesztési és tanulmánymunka előzte meg. Felmérték a piaci viszonyokat, és a
kapott adatoknak megfelelően időzítették az új modell bevezetését. A tanulmány fő
célja az volt, hogy behatárolja az F-TYPE prioritását a Jaguar termékpalettáján és
hosszú távú tervei között. Az 1999-ben bemutatott S-TYPE limuzin eladási rekordokat
hozott, a nemrég debütált X-TYPE pedig tovább bővíti a cég termékskáláját,
felgyorsítva ezzel a Jaguar luxusautópiacon elfoglalt helyzetének erősítését. Az
F-TYPE roadstert az XK sorozat kiegészítésének, megfizethetőbb alternatívájának
szánják. „A Jaguar-t övező atmoszféra napjainkban kezdett el igazán izgalmassá
és kihívóvá válni, valósággal vibrál, ahogy a termékfejlesztésünk továbbra is
hatalmas léptekkel fejlődik. Az elkövetkezendő 36 hónap során a cég 15 új, illetve
átdolgozott terméket fog piacra dobni. Az F-TYPE a tizenhatodik ebben a sorban. Egy
olyan gyártótól, amely három évvel ezelőtt csupán két modellel képviseltette
magát, ez hatalmas befektetést és előrelépést jelent, mind a tervezést, mind a
gyártást tekintve. Ez a növekedés azonban cégünk szigorú előírásai szerint nem
mehet a minőség rovására” – szögezte le Jonathan Browning, a cég ügyvezető
igazgatója. |
|
|
|
A legújabb Jaguar
modellekben a hagyományos stílus, luxus, teljesítmény és minőség ötvöződik a legújabb
technikai megoldásokkal, különös hangsúlyt fektetve a sportosságra és
teljesítményre. Ezt legjobban az R betűvel jelölt változatokon (XJR, XKR) lehet
lemérni és természetesen a Jaguar Forma-1-be való belépésén is. Az F – TYPE
megjelenése egybeesik az egyik legkarakteresebb sportautó, az 1961-es genfi
autószalonon bemutatott E - TYPE legyártásának negyvenedik évfordulójával. Az E -
TYPE az SS 90 és 100, XK120, 140 és 150 után következett az illusztris sportautók
sorában. A versenyeken is kiválóan szereplő jármű, amely mérföldkő volt a tervezés
világában, egyben a hatvanas évek életérzésének egyik megtestesítője. |
|
|
|
Az F – TYPE - pal a Jaguar
formatervezői a nagy előd szellemét kívánják összekapcsolni a funkcionális és
napjainkat leginkább idéző stílussal. „Az F - TYPE az egyik legnagyobb tervezői kihívás
a Jaguar történetében. Tükröznie kell az eredeti tervek szenvedélyét, szellemét
és érzékiségét, utat kell mutatnia a jövőbe, teljesítménybeli és kivitelezési
elvárásoknak kell megfelelnie. A cél a hatvanas évek egyik szimbólumának, az E-TYPE
– nak méltó utódját létrehozni” – mondta Ian Callum, a Jaguar tervezési
igazgatója. A sorozatgyártás beindulásának időpontja még nem ismeretes, s egyelőre
a műszaki információkat sem közli a gyár, de szinte bizonyosra vehető, hogy a lélegzetelállítóan
szép roadster megjelenésével az X-TYPE - hoz hasonló problémával kell
szembenézniük a kereskedőknek: több lesz az eszkimó, mint a fóka, azaz a leendő
vevőknek várni kell a sorukra… |
|