Felavatták a Jaguar-gyárat

Kapcsolódó anyagaink

Nagy-Britanniában a Ford újra megnyitotta korábban bezárt halewoodi gyárát, ahol ezentúl az amerikai autóipari óriáscég az új Jaguar X-Type elnevezésű modelljét fogja gyártani. Ismeretes, hogy a brit autóipar egyik hajdan volt nemzeti büszkesége, a Jaguar ma a Ford tulajdonában van.

A Ford, valamint a Jaguar vezetői az utóbbi hetekben - hasonlóan a Nagy-Britanniában megtelepedett japán autógyártókhoz - többször hangsúlyozták, kívánatos volna, hogy a szigetország megfelelő időben, de belátható időn belül csatlakozzon az euróövezethez. A font jelenleg igencsak túlértékelt az euróövezet valutáihoz képest, s ez rontja a Nagy-Britanniában gyártott gépkocsik versenyképességét külföldön. Nyílt titok, hogy a szigetországban előállított autók nagyobbik hányada külföldi értékesítésre készül.
Számítások szerint 15 százalékkal javulhatna a Nagy-Britanniában készített kocsik versenyképessége külföldön egy jól időzített eurózóna-csatlakozással. Pénzügyi és autóipari szakértők egybehangzó véleménye szerint London túlzott taktikázása és kivárása számottevően veszélyeztetheti a hazai gépkocsiipar nyereségességének alakulását.
A Ford 300 millió fontot (426 millió dollár) fordított a halewoodi gyár korszerűsítésére, ahol a tervek szerint évi 100 ezer Jaguárt gyártanak majd. A Jaguar új sportkocsiját, az úgynevezett F típust ugyancsak a szigetországban készítik majd, a tervek szerint legkorábban 2004-ben. Ipari szakértők véleménye szerint a sportkocsit a Premier Automotive Group - ez a Ford luxusautó üzletága - Castle Bromwich-i üzemében fogják majd gyártani.
A piackutatások tanúsága szerint számottevő fizetőképes kereslet mutatkozik az X és az F típusok, valamint az XJ családi autó örökébe lépő új modell iránt. A kedvező kereslet nyomán várható, hogy a Jaguar 3-5 éven belül megkétszerezi termelését, amely eléri majd az évi 2000 egységet. Szakértők véleménye szerint a cég jelenleg 3 százalékos profitráta mellett működik, s jó esély van arra, hogy ez néhány éven belül megközelíti a 10 százalékot.
Ami a Ford többi brit üzemét illeti: a jövő év elején várhatóan bezárja legnagyobb szigetországbeli gyárát, a Londonhoz közeli Dagenhamben. Ugyanakkor merseyside-i üzemét - ahol az első Jaguar X típusokat gyártották - bővíteni szándékozik éppen a várhatóan kedvező Jaguar-konjunktúra miatt.
A tervek szerint Merseysideban a jelenlegi háromezres dolgozói létszámot hamarosan 500 fővel fogják növelni. Wolfgang Reitzle, a Ford Automotive Group elnöke szerint a Jaguárok gyártásával foglalkozó Ford-gyárak a brit ipar történetének egyik legnagyobb fordulatát hozzák majd. Az elnök a Financial Times számára nem részletezte, milyen történelmi fordulatra számít.



@ 2001 KFKI ISYS Informatikai Kft.