Felavatták a Jaguar-gyárat Kapcsolódó
anyagaink
Nagy-Britanniában a Ford újra megnyitotta korábban
bezárt halewoodi gyárát, ahol ezentúl az amerikai autóipari óriáscég az új Jaguar
X-Type elnevezésű modelljét fogja gyártani. Ismeretes, hogy a brit autóipar egyik
hajdan volt nemzeti büszkesége, a Jaguar ma a Ford tulajdonában van.
A Ford, valamint a Jaguar vezetői az utóbbi
hetekben - hasonlóan a Nagy-Britanniában megtelepedett japán autógyártókhoz -
többször hangsúlyozták, kívánatos volna, hogy a szigetország megfelelő időben, de
belátható időn belül csatlakozzon az euróövezethez. A font jelenleg igencsak
túlértékelt az euróövezet valutáihoz képest, s ez rontja a Nagy-Britanniában
gyártott gépkocsik versenyképességét külföldön. Nyílt titok, hogy a
szigetországban előállított autók nagyobbik hányada külföldi értékesítésre
készül.
Számítások szerint 15 százalékkal javulhatna a Nagy-Britanniában készített kocsik
versenyképessége külföldön egy jól időzített eurózóna-csatlakozással.
Pénzügyi és autóipari szakértők egybehangzó véleménye szerint London túlzott
taktikázása és kivárása számottevően veszélyeztetheti a hazai gépkocsiipar
nyereségességének alakulását.
A Ford 300 millió fontot (426 millió dollár) fordított a halewoodi gyár korszerűsítésére,
ahol a tervek szerint évi 100 ezer Jaguárt gyártanak majd. A Jaguar új sportkocsiját,
az úgynevezett F típust ugyancsak a szigetországban készítik majd, a tervek szerint
legkorábban 2004-ben. Ipari szakértők véleménye szerint a sportkocsit a Premier
Automotive Group - ez a Ford luxusautó üzletága - Castle Bromwich-i üzemében fogják
majd gyártani.
A piackutatások tanúsága szerint számottevő fizetőképes kereslet mutatkozik az X
és az F típusok, valamint az XJ családi autó örökébe lépő új modell iránt. A
kedvező kereslet nyomán várható, hogy a Jaguar 3-5 éven belül megkétszerezi
termelését, amely eléri majd az évi 2000 egységet. Szakértők véleménye szerint a
cég jelenleg 3 százalékos profitráta mellett működik, s jó esély van arra, hogy ez
néhány éven belül megközelíti a 10 százalékot.
Ami a Ford többi brit üzemét illeti: a jövő év elején várhatóan bezárja
legnagyobb szigetországbeli gyárát, a Londonhoz közeli Dagenhamben. Ugyanakkor
merseyside-i üzemét - ahol az első Jaguar X típusokat gyártották - bővíteni
szándékozik éppen a várhatóan kedvező Jaguar-konjunktúra miatt.
A tervek szerint Merseysideban a jelenlegi háromezres dolgozói létszámot hamarosan 500
fővel fogják növelni. Wolfgang Reitzle, a Ford Automotive Group elnöke szerint a
Jaguárok gyártásával foglalkozó Ford-gyárak a brit ipar történetének egyik
legnagyobb fordulatát hozzák majd. Az elnök a Financial Times számára nem
részletezte, milyen történelmi fordulatra számít.
|