Első hivatalos fotó az új Ford Fiestáról
Az elsőként negyed évszázaddal ezelőtt bemutatkozott fiesta a Ford európai részlegének egyik legsikeresebb darabja,
tízmillió feletti gyártási darabszámot élt meg. A cégvezetés igyekszik folytatni a
szériát, sőt a kisautópiac uralása az egyik legfontosabb rövid távú célkitűzés.
Az új generáció fogadtatása éppen ezért talán még sosem volt fontosabb - a
szeptemberi Frankfurti Autókiállításon történő beköszönő után az
értékesítés nálunk a jövő év első felében várható.
Kapcsolódó anyagaink
Fotó: Európa Mobil |
A kiskocsik kategóriájába tartozó autó legnagyobb hátránya és előnye egyaránt
méretéből fakad: könnyű vele parkolni, mert kicsi, de ugyanezen ok miatt a hátsó
ülésen utazni kényelmetlen, s csomagtartó is csak a vetélytársakhoz képest lehet
tágas. Ezzel természetesen mindenki tisztában van, de a gyártók az elvárásoknak
megfelelően igyekeznek egyre nagyobb befogadóképességű kiskocsikat készíteni. A
Ford ezen felül különleges taktikát folytat: a fiesta
tágasnak számít, akár kisebb családok számára is elfogadható méretű. Ugyanerre a
padlólemezre építik a Fiestánál sportosabb autóra vágyóknak a Pumát, az olcsóbb,
de mégis egyéni megoldást keresőknek pedig a Ka-t. A tendencia tovább folytatódik,
2003 elejéig egy teljesen új kiskocsinemzedék születik.
Az új generáció első tagja a fiesta, de hamarosan a Puma és
a Ka is megújul, sőt ez utóbbiból készített roadster is várható. A Fiestára ebből
a négyesből egyértelműen a családi autó szerep jut, amit igazolnak a kocsiról elsőként
közzétett fotók és adatok is. Az új fiesta 3917
milliméteres hosszával a kategória legnagyobbjává lépett elő, a vetélytársak
közül eddig az Opel Corsa (3817 mm) számított leghoszszabbnak, de a fiesta
tíz centivel nagyobb a Corsánál is. A két konkurens tengelytávja majdnem
milliméterre egyezik, ám a fiesta nemcsak elődjénél, hanem a
Corsánál is szélesebb, így a gyári ígéretek alapján az új jövevény valóban a
kategória legtágasabb járműve lehet. A raktér 285 literes, ami a gyár
megállapítása szerint 40 literrel múlja felül a szegmens átlagát (a Corsa-é 260
l).
|
Jelentősen nőtt a kocsi merevsége: a hajlítási szilárdság 100, a csavarodási
merevség 40 százalékkal lett jobb. Ez vagy azt jelenti, hogy az új fiesta
vázszilárdsága kiemelkedően jó, vagy azt, hogy az előd ebből a szempontból nagyon
gyenge volt. Az igazság valahol félúton van, ám a merevebb váz tény, s ez sokat
javít a menetkényelmen és a passzív biztonságon is. A növelt hatásfokú
fékrendszer mellett immáron az ütközés erősségétől függően két fokozatban
felfújódó első légzsákok, az opcionális első oldallégzsákok, valamint szintén
feláras, az oldalablak teljes hosszában védelmet nyújtó függönylégzsákok
érdemelnek figyelmet.
A motorkínálat jelentősen megújult. A régóta bevált 1,3 literes motorblokk 58,
illetve 68 lóerős teljesítménnyel maradt az alapmodell, amit az 1,4 literes 80 lóerős,
illetve az 1,6 literes 100 lóerős Focus-benzinmotor egészít ki.
A legnagyobb érdekesség az 1,4 literes lökettérfogatú 68 lóerős Duratorq TDCi, ami
valójában nem más, mint a PSA-konszern HDi jelzésű közös nyomócsöves
turbódízelének legújabb változata (ez az erőforrás a Ford és a PSA együttműködésében
készül).
Az új fiesta értékesítése Európában a jövő év elején
kezdődik, amitől a hazai importőr sem fog nagyon elmaradni. |