Álom négy keréken
   Jaguar F-TYPE

Kapcsolódó anyagaink

A hatvanas évek legendás sportautójának, a sok rajongó által mindmáig „A JAGUAR” - ként aposztrofált E-TYPE – nak mai interpretációja: ez a Jaguar F-TYPE.

A kékvérű sportautómárka legújabb, kompakt roadstere az ötödik típus lesz a cég egyre szélesedő – X-TYPE, S-TYPE, XJ, XK - termékskáláján. Az angol cég az F–TYPE-pal szeretne visszatérni arra a sportautópiacra, amelyet az ötvenes, hatvanas években segített életre hívni. „A Jaguar egyik célkitűzése, hogy olyan autókat gyártson, melyek pozitív értelemben felkavarják az emberek érzéseit. A tavalyi év kedvező visszajelzései alapján döntöttünk úgy, hogy belevágunk az F-TYPE gyártásába. A Jaguar termékfejlesztésének nem várt mértékű növekedése miatt a tervezettnél három évvel előbb leszünk képesek piacra dobni új roadsterünket. Az F-TYPE azt a szenvedélyt és izgalmat testesíti meg, amelyet az XK 120 és az E-TYPE képviselt a maga idejében. Emellett egy új irányt is ad a Jaguar jövőbeni sportautói számára” – mondta a cég vezetője, Dr. Wolfgang Reitzle.

Az F-TYPE gyártását egy éves fejlesztési és tanulmánymunka előzte meg. Felmérték a piaci viszonyokat, és a kapott adatoknak megfelelően időzítették az új modell bevezetését. Az 1999-ben bemutatott S-TYPE limuzin eladási rekordokat hozott, a nemrég debütált X-TYPE pedig tovább bővíti a cég termékskáláját, felgyorsítva ezzel a Jaguar luxusautópiacon elfoglalt helyzetének erősítését. Az F-TYPE roadstert az XK sorozat kiegészítésének, megfizethetőbb alternatívájának szánják. „A Jaguart övező atmoszféra napjainkban kezdett el igazán izgalmassá és kihívóvá válni, valósággal vibrál, ahogy a termékfejlesztésünk továbbra is hatalmas léptekkel fejlődik. Az elkövetkezendő 36 hónap során a cég 15 új, illetve átdolgozott terméket fog piacra dobni. Az F-TYPE a tizenhatodik ebben a sorban. Egy olyan gyártótól, amely három évvel ezelőtt csupán két modellel képviseltette magát, ez hatalmas befektetést és előrelépést jelent, mind a tervezést, mind a gyártást tekintve. Ez a növekedés azonban cégünk szigorú előírásai szerint nem mehet a minőség rovására” – szögezte le Jonathan Browning, a cég ügyvezető igazgatója.

A legújabb Jaguar modellekben a hagyományos stílus, luxus, teljesítmény és minőség ötvöződik a legújabb technikai megoldásokkal, különös hangsúlyt fektetve a sportosságra és teljesítményre. Ezt legjobban az R betűvel jelölt változatokon (XJR, XKR) lehet lemérni és természetesen a Jaguar Forma-1-be való belépésén is. Az F – TYPE megjelenése egybeesik az egyik legkarakteresebb sportautó, az 1961-es genfi autószalonon bemutatott E - TYPE legyártásának negyvenedik évfordulójával. Az E - TYPE az SS 90 és 100, XK120, 140 és 150 után következett az illusztris sportautók sorában. A versenyeken is kiválóan szereplő jármű, amely mérföldkő volt a tervezés világában, egyben a hatvanas évek életérzésének egyik megtestesítője.

Az F – TYPE - pal a Jaguar formatervezői a nagy előd szellemét kívánják összekapcsolni a funkcionális és napjainkat leginkább idéző stílussal. „Az F - TYPE az egyik legnagyobb tervezői kihívás a Jaguar történetében. Tükröznie kell az eredeti tervek szenvedélyét, szellemét és érzékiségét, utat kell mutatnia a jövőbe, teljesítménybeli és kivitelezési elvárásoknak kell megfelelnie. A cél a hatvanas évek egyik szimbólumának, az E-TYPE – nak méltó utódját létrehozni” – mondta Ian Callum, a Jaguar tervezési igazgatója. A sorozatgyártás beindulásának időpontja még nem ismeretes, s egyelőre a műszaki információkat sem közli a gyár, de szinte bizonyosra vehető, hogy a lélegzetelállítóan szép roadster megjelenésével az X-TYPE - hoz hasonló problémával kell szembenézniük a kereskedőknek: több lesz az eszkimó, mint a fóka, azaz a leendő vevőknek várni kell a sorukra…



@ 2001 KFKI ISYS Informatikai Kft.