Gondolkodó Ford
Thinkmobility

Kapcsolódó anyagaink

Hatékony, alternatív gépjármű hajtóanyag kifejlesztése számos gyártónak is fontos, hiszen a benzinnel és a gázolajjal üzemelő járművek károsanyag-kibocsátása igen nagy. Alternatív tüzelőanyagként használatos például az elektromos áram, a metanol, propán-bután keverékgáz (LPG), sűrített földgáz(CNG) és a repceolaj. A Ford mégis kihozta, a norvégiai Aurskogban gyártott elektromos autóját a Thinket, mely ideális a városi közlekedésre. Egy biztos: nem egy hétköznapi járgány. Furcsa formája, műanyag karosszériája, de még inkább kis mérete teszi őt jellegzetessé. Ez utóbbit bizonyítja, hogy 1999-ben elnyerte a Jó Formatervezés díjat.

  A 2,99 méteres, kétszemélyes autócska váza acélból és alumíniumból, karosszériaelemei pedig újrafelhasználható műanyagból készülnek. Méreteinél fogva a parkolás nem okozhat nagy gondot. 90 kilométeres maximális óránkénti sebessége elegendő a városi forgalom tartásához. A 85 km-es hatótávolság egy Budapest nagyságú városban még elegendő lehet, de egy nagyterületű városban már kevés.

 

Az autó vízhűtéses, 36 lóerős elektromotorja nikkel-kadmium akkumulátorokból kapja az energiát. Üzemeltetése nagyon olcsó, egy „tankolás” nem kerül többe, mint 150-200 Ft, de a teljes töltöttséghez, melyhez egy 16A/220V-os csatlakozó elégséges, 6-8 órát várni kell. A felhasznált energia függ a vezetési stílustól. Ha egyenletes tempóban haladunk, nő a hatótávolság, viszont ha kihasználjuk a 3 fázisú villanymotor jó gyorsító képességét, a töltöttségi fok mutatója is növeli sebességét a nulla irányába. Fékrendszere lehetővé teszi, hogy a fékezésnél keletkező hőt villamos energiává visszaalakítja, így növeli a hasznos hatótávolságot. A műszerfalon szöveges LCD kijelzővel kombinált sebességmutató, töltöttségi fok jelző, és járó motorra figyelmeztető lámpa található.


A mi a biztonságot illeti, töréstesztje megfelel az európai(ECE) normának. Ez a következőknek köszönhető: a 250 kg-os akkumulátor utastér alatt kapott helyet, így a súlypont alacsonyra került; nagy szakítószilárdságú acél és alumínium biztonsági keret; oldalütközés elleni védelem; vezetőoldali légzsák; magasan elhelyezett féklámpa; első- és oldalsó ütközési zóna; biztonsági övfeszítés; fűtött első és hátsó szélvédők alkalmazása.



@ 2001 KFKI ISYS Informatikai Kft.